Friday, February 18, 2011

Tip & Petua




kubis 

bagi sesiapa yang nak melembapkan muka daripada bahan semulajadi, bole try cara ini. 
  • ambil beberapa kelopak kobis,
  • kisar sampai halus,
  • gaulkan besama 1sadu madu & sedikit air.
adunkan semuanyer pastu sapukan ke muka dan leher anda selama 20 minit..lepas tu bersihkan dengan kapas lembap.

Bayam

jika sesiapa yanag ade masalah kulit @ kurap boleh try yg nie...
  • tumbuk beberapa helai daun
  • campurkan sedikit kapur sirih.
pastu. sapukan pada bahagian kulit yg berkurap. biarkan sampai kering.. insyallah klau wat setiap hari boleh sembuh..tp bagi kurap yg baru...kalu yg lama bole refer ke doktor...
 
 
SALAD
 
daun salad bole dikatakan menenangkan dan melapangkan fikiran. jadi, jika anda ingin sentiasa rasa tenang, makanlah salad selalu...daun salad mngandungi karotena, serat dan air yang dapat menghilangkan rasa dahaga dan turut bertindak melancarkan sistem pernafasan.

Kacang Panjang

jika anda ade masalah kurang selera makan dan kurang membuang air besar, amalkan makan kacang panjang kerana khasiatnya dapat membantu menyelesaikan masalah ini. kacang panjang jaua kaya dgn antioksida yang berfungsi sebagai anti bakteria, anti virus dan anti kanser terutamanya kanser payudara.

Sawi

kepada ibu-ibu yang mengalami kesukaran membuang air besar atau sembelit, makanlah sayur sawi yang ditumis dengan sedikit minyak masak dan sedekit air.


notakaki: saya ambil petua nie dari pembacaan dia majalah untuk dikongsi....kadang2 kt xsempat nak baca di majalah..so saya copy&paste jek...so org bole search dihujung jari jek....hehhehhe...selamat mencuba.....!


No comments:

Post a Comment